fijne feestdagen en een voorspoedig nieuwjaar - Reisverslag uit Somerset West, Zuid-Afrika van Jan en Caroline Brak - WaarBenJij.nu fijne feestdagen en een voorspoedig nieuwjaar - Reisverslag uit Somerset West, Zuid-Afrika van Jan en Caroline Brak - WaarBenJij.nu

fijne feestdagen en een voorspoedig nieuwjaar

Door: Caroline

Blijf op de hoogte en volg Jan en Caroline

17 December 2014 | Zuid-Afrika, Somerset West

Hallo allen,

De zomervakantie is hier in volle gang, tijd voor een update(tje). Kerst en oud&nieuw vallen hier midden in de zomer, wij hebben nu dus 6 weken vakantie en na de vakantie wisselen leerlingen van klas en leerkracht (niet op de NL school overigens, wij volgen het rooster van de Nederlandse scholen).

In oktober waren mijn ouders hier weer 3 weken. Papa heeft weer diverse klusjes voor zijn rekening genomen en mama heeft genoten van het weerzien van de kleinkinderen. Onder andere was het hek juist verplaatst, de verbouwing van 4 maanden was bijna afgerond. De nieuwe muur die naar het hek leidt moest nog geverfd worden. Verder heeft hij de tuin weer flink onder handen genomen. Het was lente en met de regenbuien en de vele zonuren groeien die planten en bomen als kool. Daarnaast heb ik altijd een lijstje met kleine ‘gebreken’ liggen waar hij ook mee aan de slag kon gaan. Begin november vertrokken ze weer.

Een paar dagen later kwamen Martin en Jorina met de kleintjes op bezoek. Het was een fantastische tijd met een leuk weerzien van elkaar. Ze hadden Esther nog niet ontmoet, dus na 1 jaar werd het toch wel eens tijd daar voor. Justin heeft ontzettend genoten van zijn nicht en neefje en met zijn drieën hebben ze heel wat rondjes om het huis gerend. Het zwembad is goed gebruikt in die drie weken en als gezin hebben ze zelf ook elke dag uitstapjes gemaakt.

Esther was ook jarig op 15 november. We hebben dit gevierd met vrienden en familie. Jan zijn moeder is speciaal voor haar verjaardag naar Kaapstad gekomen, dit maakte haar verjaardag extra speciaal. In Zuid Afrika is het gebruikelijk om een thema aan de verjaardag toe te voegen. Wij hadden het thema ‘aardbeien’ gekozen. Met de aardbeientijd hier gaf me dat voldoende creativiteit in de keuken.

Het einde van het schooljaar werd voor Justin ook afgesloten met een schoolconcert en een ‘diploma uitreiking’. Elk kind speelde een rol in het concert. Het thema was dit jaar ‘under the sea’, Justin was een vis (ik ken niet de naam van die specifieke vis) In de bijlage wat foto’s.

Op de NL school is het ook een drukte van belang geweest. Eind november vierden we het sinterklaasfeest. Dit werd georganiseerd door de Nederlandse School en de Nederlandse Club Kaapstad en was open voor iedereen. De opkomst was wederom groot dit jaar, Sinterklaas heeft weer heel veel pakjes kunnen uitdelen! Het werd gevierd op een fantastische locatie, met het zwembad en de luchtkussens was er genoeg vertier voor iedereen. Ik mocht het programma leiden en was deel van de organisatie, dus ben hier heel wat uurtjes zoet mee geweest.

Ook Jan heeft een paar drukke maanden achter de rug. Vlak voor de vakantie willen veel mensen hun auto nog even laten nakijken, dit geeft een topdrukte voor Jan. Aan het einde van deze week moet het afnemen, zodat ook hij kan genieten van rustige kerstdagen.

Morgen (donderdag) landen Jan zijn ouders in Kaapstad en volgende week komt zijn zusje met haar gezin. Samen zullen we kerstdagen vieren en oud en nieuw. Justin wordt 4 op 31 december, een extra feestje tijdens de feestdagen.

Met deze update willen we jullie allen een gezegend kerstfeest toewensen en Gods voorziening in het nieuwe jaar!

Lieve en warme groetjes,
Jan, Caroline, Justin en Esther

• 21 December 2014 - 17:22

Marinus En Gre Nagel:

Lieve Jan en Carolien.

Jullie hebben een drukke tijd achter de rug maar nu 6 weken vakantie. Geniet er van .
    Wij wensen jullie ook Gezegende Kerstdagen toe en alle goeds voor in 2015.

Ps, ik dacht dat de ouders van Jan bij jullie in de buurt wonen? Klopt dat niet?

Lieve groet,
    Marinus en Gre.

• 01 Maart 2015 - 19:55

Pauline Zwaan:

Hoi Caroline,

Het blijft leuk om je verslagen te lezen. Ook je ervaringen als directrice van een school, wauw, had je dat ooit verwacht dat dit op je pad zou komen?? Echt heel leuk dat je je onderwijservaring die je in NL hebt opgedaan, daar kunt gebruiken.

Ik hoop dat alles verder goed gaat en dat je een gelukkig leven hebt in ZA.

Groetjes,
    Pauline

• 19 Maart 2017 - 14:25

Allien Klein:

Vroeger had ik een familie brak op de lagereschool in het dorpje fort in drenthe de familie brak is geemigreerd naar zuid afrika is dat familie van jullie?
    Groetjes Allien

• 20 Maart 2017 - 07:35

Caroline:

Hoi Allien,
    Nee, dat is geen familie van ons. Mijn man zijn familie komt allemaal uit de buurt van Woerden/Zegveld.
    groetjes, Caroline