Esther 7 weken - Reisverslag uit Somerset West, Zuid-Afrika van Jan en Caroline Brak - WaarBenJij.nu Esther 7 weken - Reisverslag uit Somerset West, Zuid-Afrika van Jan en Caroline Brak - WaarBenJij.nu

Esther 7 weken

Door: Caroline

Blijf op de hoogte en volg Jan en Caroline

01 Januari 2014 | Zuid-Afrika, Somerset West

Wat gaat de tijd snel, Esther is nu al weer bijna 7 weken oud en natuurlijk niet meer weg te denken uit ons gezin. Het gaat echt heel erg goed met haar, ze groeit als kool en slaapt prima. Natuurlijk moet ik het ’s nachts met wat minder slaap doen, maar dankzij de hulp van mijn ouders kan ik regelmatig ’s middags even bijtanken. Het spreekt voor zich dat we een paar mooie kiekjes van haar hebben toegevoegd aan de foto’s.

Voordat zij geboren werd vroeg ik me natuurlijk regelmatig af hoe ze er uit zou zien. Justin is toch wel een echte Vink. Zou Esther ook van die mooie, bruine ogen krijgen? Na ruim 6 weken zijn we het er allen over eens dat ze veel meer Brak in haar heeft. Op de blauwe kijkers na zien we veel van Jan in haar terug. Check it yourself!

Ik ben er altijd weer verbaasd over hoe snel een vrouw herstelt van een bevalling. Na een week voelde ik me al weer redelijk de oude, op een paar overtollige kilootjes na dan. Laat het vandaag 1 januari zijn en weer een start voor goede voornemens. Mijn voornemen is dan ook om in elk geval weer te beginnen met hardlopen. Dat zal best pittig zijn in het begin, want de afgelopen 12 maanden heb ik niet veel meer gefietst of gewandeld. De bergachtige omgeving, de infrastructuur en het klimaat zijn er niet naar. Het zal dan ook vast wel even pittig zijn om straks ’s avonds na een warme dag van 30C te gaan hardlopen…

De afgelopen weken is er onvermoeibaar door geklust, geverfd en gerommeld door mijn vader. Het resultaat mag er zijn! De flatlet is bijna af, de keuken komt midden januari. Ons huis heeft nog geen grote facelift ondergaan, maar op vele kleine gebieden is er wel het een en ander opgeknapt. Momenteel verft mijn vader nog de buitenboel, dat wil hij af hebben voordat mijn ouders terug gaan naar Nederland. Met al dat houtwerk aan het huis is dat een hele klus.

Inmiddels is jongste broer Robin ook in Zuid Afrika aangekomen. Voor hem de eerste keer, we vinden het superleuk dat ook hij nu de kans heeft meer van ons leven (en dat van mijn broertje Wouter) te zien. De komende weken zal hij vast veel gaan mountainbiken en daarnaast wat toeristische attracties bekijken.

Op Oudejaarsdag was Justin jarig. Hij is al weer drie jaar en beseft inmiddels heel goed dat jarig zijn betekent dat je cadeautjes krijgt. Hij was dan ook vol verwachting. Van ons kreeg hij een trampoline voor zijn verjaardag. Verder heeft hij van opa en oma Brak een fiets gekregen met zijwieltjes. Hij wil er nog niet veel van weten, kiest toch eerder voor zijn vertrouwde blauwe loopfiets. Van opa en oma Vink kreeg hij een slip ’n slide, een soort glijbaan voor op het gras waar hij buikschuivers mee kan maken. Ook dit cadeau is een groot succes. Maar het meest populaire cadeau is de speelgoedhelicopter. Grappig genoeg, kinderen kijken er niet naar, ook het meest goedkope cadeau… Het grote feest zal pas eind januari plaatsvinden, want wegens zomervakantie zijn de meeste van onze vrienden nu weg.

Zelf ben ik eindelijk begonnen aan mijn eigen groentetuin. Ik wilde dit al heel lang eens gaan uitproberen, en met de vele zonuren leek het me zeker de moeite waard. Ik begon met het maken van compost, een slimme manier om aan vruchtbare grond te komen (leek me). Afgelopen weken werden we verrast met een pauw in de tuin met 3 kuikens. Nou, dat zag er natuurlijk heel schattig uit. De volgende dag liep er nog een pauw rond, deze had 4 kuikens (die andere pauw had er inmiddels nog maar 1, de rest is vast opgegeten door roofvogels). Inmiddels zitten er 4 pauwen in de tuin. Ik zei elke keer tegen bezoekers ‘niet voeren, dan komen we nooit meer van ze af’. Maar toen ik van de week mijn bakje groenteafval wegbracht naar de composthoop kwam ik er achter dat dat de reden is dat die pauwen niet meer weg willen…

(Nadere info… ik wil geen vogelsoorten meer, want bij ons oude huis kwamen er ook een paar kippen aangevlogen. Nadat we die een paar weken hadden gevoerd (zo leuk voor Justin) wilden ze niet meer weg. Onderhand was de tuin omgespit en lag het straatje vol kippenpoep…)
De groentetuin doet het overigens goed, slakken zijn alleen daar momenteel een plaag… Ik weet niet of ik volgend jaar weer zo enthousiast begin aan een groentetuin…

We willen jullie in elk geval heel veel voorspoed, geluk maar bovenal Gods onmisbare en rijke zegen toewensen in 2014! Lees Psalm 91…

Veel liefs,
Jan, Caroline, Justin en Esther



  • 01 Januari 2014 - 18:08

    Gre Nagel:

    Hallo Jan en Caroline.

    Allereerst God's onmisbare Zegen toegewenst over 2014. Fijn dat het goed gaat met jullie allemaal. Jullie zien er goed uit en wat heeft Justin een krullen. De kleine meid is ook al lekker gegroeid.
    We zijn benieuwd of het gaat lukken met je groentetuintje. Dat lijkt ons ook wel leuk maar dan moeten we eerst ons huis verkopen.

    Lieve groet van ons beiden.

    Marinus en Gre.

  • 02 Januari 2014 - 09:10

    Willem:

    Hey Toppers,

    Jullie ook een fantastisch, gezond en gezegend 2014, dat we maar meer en meer op Jezus mogen lijken.
    Gaaf om de foto's te zien, ziet er goed uit en mooi dat het goed met jullie gaat.

    Veel liefs,

    Willem & Erna

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Somerset West

Jan en Caroline

Actief sinds 16 Okt. 2012
Verslag gelezen: 3196
Totaal aantal bezoekers 49988

Voorgaande reizen:

20 December 2012 - 30 November -0001

Kaapstad

Landen bezocht: