Opmerkelijk geboorteverslag: Esther Maria Brak - Reisverslag uit Somerset West, Zuid-Afrika van Jan en Caroline Brak - WaarBenJij.nu Opmerkelijk geboorteverslag: Esther Maria Brak - Reisverslag uit Somerset West, Zuid-Afrika van Jan en Caroline Brak - WaarBenJij.nu

Opmerkelijk geboorteverslag: Esther Maria Brak

Door: Caroline Brak

Blijf op de hoogte en volg Jan en Caroline

18 November 2013 | Zuid-Afrika, Somerset West

Het leek wel een film afgelopen vrijdagavond, of een aflevering van ziekenhuisserie ER. Nee, even dacht ik dat we in de Titanic waren beland. Niets bleek minder waar, het was reality… Nadat we 4 dagen afgesloten waren van internet en telefoon kan ik jullie eindelijk deel maken van de geboorte van Esther Maria Brak.

Vrijdagavond om 19.45 uur bracht ik Justin naar bed toe. Toen ik terug kwam in de huiskamer vertelde ik Jan en mijn ouders dat ik verwachtte dat ons meisje geboren zou worden. Buiten regende, stormde en onweerde het al de hele dag. Een dag met echt noodweer, onverwacht zo midden november.

Omdat Justin binnen 3 uur geboren was besloten Jan en ik zo snel mogelijk de tas te pakken en onderweg naar het ziekenhuis te gaan. De weeën volgden elkaar al snel op, om 20.15 uur zaten we in de auto. Het ziekenhuis is erg dichtbij, zo’n 10 minuten rijden vanaf ons huis. We kwamen steeds dichterbij het ziekenhuis, de weg overstroomde met water en er stonden verschillende auto’s langs de kant welke niet verder konden rijden. Onze Volkswagen Golf ligt vrij laag op de weg, maar we hadden in dit geval natuurlijk geen andere keus dan doorrijden.

Eenmaal aangekomen bij het ziekenhuis liepen we door de gangen naar de kraamafdeling. Op verschillende plekken was de vloerbedekking al nat, water dat via het plafond langs de muren naar beneden liep. De hoeveelheid natte plekken op de vloerbedekking werd steeds meer naarmate we dichter bij de afdeling kwamen. De kraamafdeling ligt in het lagere gedeelte van het ziekenhuis, het ziekenhuis zelf ligt langs de rivier Lourensford.

Bij de kraamafdeling werden we gelijk naar de verloskamer gebracht. Jan moest naar de receptie om mij in te boeken. Bij mij kwam er een verpleegster om enkele gegevens op te nemen. Er werd me al direct verteld dat mijn gyneacoloog niet kon komen wegens de wateroverlast, er zou een andere gyneacoloog beschikbaar zijn. Terwijl de verpleegster verschillende vragen stelde hoorden we vreemde geluiden uit de badkamer komen. Ze deed de deur open en zag dat er allemaal bruin baggerwater in de badkuip zat en de wc en de wasbak overstroomden, niet goed dus.

Haasje repje was ze mijn kamer uit vertrokken, mij alleen achterlatend. Jan kwam na 15 minuten weer terug. Hij had veilig de receptie kunnen bereiken, maar op weg terug was de gang letterlijk een kolkende rivier geworden waarbij de stroming zo sterk was dat hij de deur niet open kon doen. Via een omweg had hij mij weer kunnen bereiken. Een andere verpleegster, welke al eerder bij was geweest, was gevallen in de gang en had inmiddels enkele ribben gebroken. Het water in de verloskamer was inmiddels tot kniehoogte gekomen, mijn bed werd hoger gezet. Het water kwam inmiddels ook uit de stopcontacten, de monitor was al uitgevallen. Op een gegeven moment was ook het licht uitgevallen, dus lag ik daar in het donker met heftige weeën. Mobiele telefoons werden gebruikt om een beetje licht te krijgen en iets te kunnen zien in het donker. Gelukkig ging na 2 minuten het licht wel weer aan.

De weeën volgden zich al snel na elkaar op, zoals we verwacht hadden. Er was geen mogelijkheid meer om naar een ander ziekenhuis toe te gaan, bovendien was de stroming in de gangen te sterk om mij nog te vervoeren. Uiteindelijk kwam de gyneacoloog zelf en bepaalde dat ik 5 cm ontsluiting had. Zij is een bekende van ons, ze zit ook bij ons in de kerk. 3 heftige weeën verder vroeg ik haar weer te kijken. Zelf vond ze dat in eerste instantie niet nodig, gezien dat ze even ervoor nog had gekeken. Maar ik had inmiddels al 9 cm ontsluiting! Goed nieuws dus, 2 weeën verder werd Esther geboren om 21.58 uur (ruim 2 uur nadat ik aanvoelde dat de bevalling was begonnen )

Justin is onder de kerstboom in de huiskamer geboren 3 jaar terug, Esther in een noodramp van het ziekenhuis. Direct na de bevalling werd ik gehecht, gauw een broek aan getrokken en geëvacueerd. Er was uiteraard geen tijd en gelegenheid om Esther te wegen en te controleren op reflexen etc. Met mijn bed werd ik door de gangen naar de uitgang van het ziekenhuis gereden. Wat een chaos kwam ik onderweg tegen. Er dreven letterlijk overal stoelen, vuilnisbakken, papierwerk, computers, apparatuur en wat je verder nog tegen kunt komen in een ziekenhuis.

Bij de uitgang wachtten meer patiënten om geëvacueerd te worden. Mij werd gevraagd gelijk maar even een stukje door de smerige stroming te lopen naar de auto welke buiten stond te wachten. Ja, op zo’n moment doe je dat gewoon, zonder na te denken. Ik vind het nog steeds bijzonder dat ik geen bacteriën etc heb gekregen welke infecties konden veroorzaken.

Er werd ons verteld dat we naar het ziekenhuis in Stellenbosch toe zouden gaan. Uiteindelijk is de auto uitgekomen bij een pas geopend revalidatiecentrum in Strand waar nog lege bedden stonden. Het was de bedoeling dat daar 5 auto’s naartoe zouden rijden, uiteindelijk is er maar 1 aangekomen. Waar de andere auto’s uiteindelijk terecht zijn gekomen weten we niet, de volgende dag was het een puzzel om uit te vinden waar welke patiënt terecht was gekomen.

Mijn ouders zijn zaterdagochtend naar Strand toe gekomen en om 10.30 uur werd ik uit het revalidatiecentrum ontslagen. Vandaag (maandag) hebben we allerlei artsen, verpleegsters en de gyneacoloog gezien. De handelingen welke normaal direct na de geboorte worden verricht, hebben vandaag plaatsgevonden. Esther doet het heel goed, drinkt goed en is een tevreden meisje.

Het bleek dat een belangrijke rivier in de buurt was doorgebroken, die kon de grote hoeveelheid water niet aan. Omdat het ziekenhuis laag lag, liep al het water daar naar toe. Er is voor miljoenen schade, de verwachting is dat het ziekenhuis zeker 7 maanden gesloten zal zijn.

Zaterdag was de watervloed (met veel beelden van het ziekenhuis) op de televisie. Ook was het voorpaginanieuws in landelijke kranten. De media heeft inmiddels gebeld voor een interview. Ook in Somerset West wordt er over gesproken dat er zelfs een baby geboren is tijdens de watervloed. Ik was één van de laatsten die het ziekenhuis in allerijl verliet.

Door deze noodramp zijn wij ook 4 dagen afgesloten geweest van internet en telefoon. 2 weken terug raakte ik mijn mobiel kwijt (met alle nummers…), dus kon ik helaas niemand persoonlijk vertellen dat we weer ouders waren geworden. Wil je je telefoonnummer naar mij toe sturen, dan begin ik opnieuw aan een adresboek.

Uiteraard zijn we God enorm dankbaar voor dit prachtige wonderkindje. Het hartje is gezond, het hartritme is ook na de bevalling heel stabiel gebleven. Deze bijzondere bevalling zullen we natuurlijk ook nooit vergeten.

Zie de bijgaande foto’s behorend bij dit verslag. Ik heb inmiddels 237 berichtjes in mijn inbox van Hotmail (en dit loopt letterlijk elke 5 minuten op), dus ik zal je niet direct persoonlijk kunnen beantwoorden. Via deze weg alvast hartelijk dank voor je reactie!

• 18 November 2013 - 21:44

Geertje:

Wat een verhaal! Het lijkt wel Grey's Anatomy

• 18 November 2013 - 21:45

Lia:

Jan en Caroline!!!! WAT EEN VERHAAL HEB JE WEER TE VERTELLEN ZEG...De foto's op facebook en dan nu het verhaal lezen... ongelofelijk!!! Wat een ervaring! Je bent inderdaad bijzonder en Esther ook!! En Justin toen ook al! Ben superblij dat het voor jullie zelf goed is afgelopen en dat jullie nu maar heerlijk met elkaar mogen genieten!!! dikke hug!! Lia

• 18 November 2013 - 21:45

Lianne Kleine:

Van harte gefeliciteerd met de geboorte van jullie dochter en zusje.wat een bijzonder verhaal! Fijn dat alles goed is met jou en Esther.
    Geniet van het wonder van het Leven. groetjes uit Leusden.

• 18 November 2013 - 22:03

Sylvia S:

Nou zeg, wat een verhaal. En de foto's!! Je kunt de sterke stroming in de gang goed zien. In ieder geval Gods zegen voor jullie allen. Groetjes uit Zuidplas

• 18 November 2013 - 22:04

Willem :

Van harte gefeliciteerd met deze bijzondere bevalling, heb je wel wat te vertellen, en zo lekker snel, gaaf !!!
    God is goed, iedere keer weer, heel veel zegen en sterkte en geniet ervan.

Groetjes Willem & Erna

• 18 November 2013 - 22:07

Adrianne:

Wat een verhaal!! Gelukkig met een mooi en gezond einde :-D

• 18 November 2013 - 22:08

Gre Nagel:

Allereerst van harte gefeliciteerd met jullie mooie meisje. Een bijzondere bevalling en fijn dat het allemaal goed is afgelopen. Reden tot grote dankbaarheid.
    Geniet van dit nieuwe wonder!!!!
    Lieve groet,
    Marinus en Gre.

• 18 November 2013 - 22:15

Jorina En Martin:

Lieve Jan, Caroline en Justin,

super gefeliciteerd hoor! Echt heel bijzonder om jullie verslag te lezen. En wat een wonder dat alles goed is gegaan. God is goed!

heel veel zegen, en God's liefdevolle zorg toegewenst voor jullie gezin.

Martin, Jorina, Renske en Joas

• 18 November 2013 - 22:27

Gerline:

Wat een bijzonder verhaal! In ieder geval van harte gefeliciteerd met jullie prachtige dochter. Ik hoop dat jullie inmiddels volop kunnen genieten van dit kleine wondertje. Liefs, Gerline

• 18 November 2013 - 23:07

Bram & Liesbeth:

Lieve Jan, Caroline en Justin,

We hadden het vorige week maandag nog met elkaar over hoe Justin geboren is. Toen zeiden we tegen elkaar volgens mij ook zoiets van nu als ik wat voel ga ik naar het ziekenhuis omdat het bij Justin ook zo snel ging allemaal. En dan als ik dit verhaal nu lees denk ik hoe bizar is het. Echt heel bijzonder om het te lezen hoe het is gegaan en dat alles ook nog goed is gegaan. Zonder infecties bacteriën etc.
    Echt een wonder. Heel veel goede en fijne dagen met elkaar geniet ervan!
    Gods Zegen ook in de opvoeding van jullie 2 gezonde kinderen.

Doe je ouders de groeten van ons uit Zevenhuizen.

Heel veel liefs
    Bram & Liesbeth

• 19 November 2013 - 06:09

Arthur Brilman:

GOEIE GENADE, Wat een vehaal! Gelukkig is alles goed. Top gedaan! Wat bijzonder dat je zo snel bent bevallen. Dat was blijkbaar nodig. Heel veel sterkte en plezzier! Groetjes Arthur, Henriette, Sanne, Ruben en Julia.

• 19 November 2013 - 07:14

Sander, Marloes En Anna Maria:

Lieve Esther,

Welkom hier op aarde! We zijn blij dat je mag opgroeien in een warm en liefdevol gezin.
    Jan, Caroline en Justin; van harte gefeliciteerd met jullie gezinsuitbreiding!

God's rijke zegen,
    Groetjes,
    Sander, Marloes en Anna

• 19 November 2013 - 07:34

Leonie Duijst:

Van harte gefeliciteerd met jullie dochter en zusje.
    Wat een verhaal, kippenvel. Maar wat mooi om te lezen dat dan toch alles goed komt.

Jan en Carolien, geniet van jullie gezinnetje.

• 19 November 2013 - 09:49

Kees, Hettie En Adrian:

Hoi lieve Jan, Caroline en Justin,

Van harte gefeliciteerd met jullie dochter Esther!
    Heel veel zegen en geluk gewenst met elkaar!
    Wat een verhaal zeg, de foto's spreken voor zich.
    En wat een zegen dat het allemaal goed is gegaan, dat je veilig in het ziekenhuis bent gekomen en er gelukkig ook weer veilig uit kon komen.
    Tja dit zal je niet snel meer vergeten :)

Veel liefs!

• 19 November 2013 - 10:27

Willemien Notenboom:

Beste Jan en Carolien,

Wat een bizar verhaal om te lezen!!!
    Maar gelukkig is alles voor jullie goed verlopen. Bij deze wil ik jullie van harte feliciteren met de geboorte van jullie prachtige dochter!! Wat een wolk van een baby zeg!!!
    Geniet maar lekker van je kraamtijd,ik als moeder, weet hoe dat voelt, om in ZA te kramen.
    Wij kijken inmiddels uit naar de komst van Faizel en Tessa, en baby Noah. De hele familie kijkt er naar uit!
    Jullie wensen we het allerbeste, en misschien zien we elkaar over een tijdje weer!!!

Hartelijke Groet, en een knuffel voor Justin.

• 19 November 2013 - 14:24

Miranda En Lourens:

Van harte gefeliciteerd met jullie prachtige dochter. Wat fijn dat alles goed is gegaan. En wat een snelle bevalling weer zeg. En wat heftig met al dat water. Petje af hoor in die omstandigheden een prachtige dochter ter wereld gebracht. Geniet van jullie kleine meisje. Liefs uit Bunschoten.

• 19 November 2013 - 18:46

Margreet Laseur:

Wat een verhaal!! Gelukkig is alles uiteindelijk goed gekomen. Die foto's ongelofelijk!
    Nogmaals van harte met jullie prachtige dochter!

Liefs Margreet

• 19 November 2013 - 20:26

Miranda:

Van harte gefeliciteerd met de bijzondere geboorte van jullie prachtige dochter. Ja in Afrika is het altijd een bijzondere belevenis, maakt niet uit wat. Zorg goed voor jullie zelf en laat je goed controleren. Wie weet zien we elkaar eens op een Nederlandse meeting ergens rondom Kaapstad.
    Miranda uit Houtbay

• 19 November 2013 - 20:30

Samuel & Ximena:

wat een verhaal zeg!! in ieder geval van harte gefeliciteerd met jullie mooie dochter! zoiets vergeet je zeker niet gauw en is een uniek verhaal om aan je dochter te vertellen wanneer ze groter is :) we spreken elkaar wel weer! zegen en groetjes van ons

• 19 November 2013 - 21:18

Arno En Eunice:

Wow!! Wat een respect voor jou Caroline. Verstand op nul en bevallen maar... Dat krantenartikel komt in Esthers babyboek. Van harte met deze schat. Liefs ons (van Rafael A'foort)

• 19 November 2013 - 23:05

Matthijs En Machteld:

Wat een gebeurtenis! Heel bijzonder, wat zullen jullie dankbaar zijn dat alles zo goed gegaan is! Jullie zijn allemaal bewaard gebleven... Heftig hoor op deze manier...
    Geniet veel met elkaar van jullie lieve dochtertje!

Liefs Matthijs en Machteld

• 19 November 2013 - 23:22

Henriëtte Brilman:

Lieve Carolien, Jan, Justin en lieve kleine Esther,
    Wat een belevenis! Gaaf om te zien hoe jullie in deze omstandigheden zoveel positiviteit uitstralen. Dat jullie niet bang zijn voor barre omstandigheden, hebben we in Moldavië wel gemerkt. Maar dit is wel een heel bizarre situatie. Fijn dat het goed gaat met Esther en Carolien. Heel veel plezier met haar nu jullie gelukkig weer thuis zijn. En natuurlijk van Harte.
    Liefs,
    Henriëtte en de rest (Arthur had al een berichtje gestuurd)

• 19 November 2013 - 23:22

Henriëtte Brilman:

Lieve Carolien, Jan, Justin en lieve kleine Esther,
    Liefs,
    Henriëtte en de rest (Arthur had al een berichtje gestuurd)

• 20 November 2013 - 16:19

Marieke Ter Borg:

Van harte gefeliciteerd met de geboorte van Esther!

Wat een verhaal, zeg!
    Wat een zegen dat alles goed is met Esther en dat jij, Caroline inderdaad geen last hebt gekregen van infecties e.d.. Tsjonge..

God is goed!

Geniet van elkaar en hopelijk kunnen jullie af en toe een beetje bijkomen. :)
    Nathanaël, Marieke en Gideon

• 21 November 2013 - 09:39

Lou Pistorius:

Beste Caroline, Jan en Justin
    Gefeliciteerd met de geboorte van Esther, wat een verhaal! Het lijkt echt een combinatie van Titanic en Noah.
    Ik ben erg blij dat jullie door het allemaal heen bewaard is geblewen, en dat de gynaecoloog ook nog een bekende en een kind van Jezus is.
    Met zo een begin, wacht er zonder twijfel een prachtig leven voor haar; mogen jullie allemaal nog veel zegen ervaren!

• 26 November 2013 - 17:31

Elise Schaap:

Wow, heftig zeg!!
    Al die foto's, wat een wonder dat het met Esther en jou goed gaat, dat jullie geen infecties gekregen hebben. God's wonderen gebeuren nog elke dag, dat zie je maar weer.
    We wensen jullie God's zegen toe.

Gr. Elise Schaap

• 29 November 2013 - 21:26

Jaap & Evelien Vink:

Beste Caroline & Jan,
    We lezen net jullie verslag (mooi geschreven), wat een bijzondere gebeurtenis!! Achteraf zal vast alles pas goed tot jullie doorgedrongen zijn, wat fijn dat alles zo goed is afgelopen en jullie een prachtige dochter hebben gekregen. Van harte gefeliciteerd! We wensen jullie heel veel geluk, liefde en gezondheid voor jullie gezin toe.
    Een hele hartelijke groet,
    Jaap & Evelien Vink

• 16 December 2013 - 22:36

Ger En Carla Van Der Kruijt:

Beste Jan en Caroline,

Wat een gebeurtenis zeg. Maar fijn dat het allemaal zo goed is afgelopen en jullie een mooi nieuw schepseltje van God hebben mogen ontvangen. Van harte gefeliciteerd. Wij wensen jullie veel vreugde met dit nieuwe leven in jullie gezinnetje en Gods zegen met elkaar.

Hartelijke groet,

Ger en Carla van der Kruijt

• 10 Januari 2014 - 14:07

Daniël & Rianne De Jong:

Beste Caroline & Jan,

met oud en nieuw waren we bij Job & Marinda (nog gefeliciteerd, trouwens, met Justin) en we lazen jullie geboortekaartje. Natuurlijk ook nog van harte gefeliciteerd met jullie meisje, Esther. Ik had even de website opgeschreven en vandaag neem ik de tijd om het 'spannende' verhaal te lezen...
    Jullie Esther is een paar dagen later geboren dan onze zoon Noam... bij ons ging het toch wat anders ;-)
    Fijn te lezen dat nu alles goed gaat.

Groeten, Daniël & Rianne de Jong
    Loïs, Jaïr & Noam