Voorlopig definitief verhuisd! - Reisverslag uit Somerset West, Zuid-Afrika van Jan en Caroline Brak - WaarBenJij.nu Voorlopig definitief verhuisd! - Reisverslag uit Somerset West, Zuid-Afrika van Jan en Caroline Brak - WaarBenJij.nu

Voorlopig definitief verhuisd!

Door: Caroline Brak

Blijf op de hoogte en volg Jan en Caroline

31 Januari 2013 | Zuid-Afrika, Somerset West

Jaaaa! Op 14 januari kregen we de sleutel van ons nieuwe huis. Heerlijk, een uitzicht op een vaste woonplek. Vooral dat laatste was iets waar ik erg naar uitkeek, weer lekker de keukenkastjes kunnen vullen en eigen spulletjes om me heen hebben. In 6 weken tijd hebben we op 5 verschillende adressen gewoond. Een voorrecht natuurlijk om dicht bij familie te kunnen zijn, in elk geval een dak boven je hoofd te hebben en een bed. Juist in een land waarin armoede veel zichtbaarder is als in Nederland weet ik dat we geen reden tot klagen hebben. Maar om uiteindelijk weer mijn eigen huis in te kunnen richten is ook wel lekker natuurlijk.

De makelaar zorgde ervoor dat het huis aan de binnenkant van top tot teen geschilderd is. Wat dat betreft is alles spik en span. Ook zou het huis een ‘deepclean’ krijgen. Ik vraag me af wat dat hier inhoudt, want ik zal je niet vertellen hoe we de toiletten aantroffen bij de sleuteloverdracht en op blote voeten wilde je hier niet door het huis lopen. Ja, de kasten zijn aan de binnenkant afgenomen met een natte doek, jammer dat ze de bovenste planken niet gedaan hebben. Ik heb in Spakenburg genoeg kunnen afkijken bij mijn buren en heb de stofdoek aardig leren gebruiken dus ik kan jullie verzekeren dat het er inmiddels wel schoon bijstaat. (Spakenburg staat bekend om schone dames)

Het duurde enkele dagen langer dan verwacht voordat de container met al onze spullen aankwam, wat kan wachten dan lang duren. Maandag 21 januari stond de vrachtwagen met container voor de deur. Het voelde als de dag van gisteren dat de spullen ingepakt in onze woonkamer stonden. En dan opeens heeft de container ook een reis achter de rug van 10000 km. Toch een gek idee. De eerste doos die ik uitpakte was er een met kerstballen. Die hebben we maar gelijk goed weggestopt aangezien kerst net voorbij is. Bij elke nieuwe doos die we uitpakten was het weer een verrassing wat er in zou zitten. Soms wisten we niet meer dat dat óók nog mee was gegaan en we vonden het toch ook wel bijzonder hoe we ál die spullen in ons huis aan de Merel kwijt konden. Wat kan een mens veel verzamelen in 4,5 jaar tijd!

Justin vond het helemaal geweldig en riep bij elke doos whooo, whooo, whooo. Hij was letterlijk als een kind zo blij om zijn eigen speelgoed weer te hebben.

De afgelopen weken hebben we ook een aantal verschillende kerken bezocht en zijn we al een keer naar een bijbelstudiegroep geweest. We voelen ons erg thuis bij Shofar Christian Church, maar willen de kerk wel langer bezoeken voordat we ons echt als lid aanmelden.

Justin blijft een makkelijk mannetje die overal wel zijn weg vindt. We hebben hem hier aangemeld bij een kinderdagverblijf waar hij dagelijks ’s morgens naartoe gaat. Een groot voordeel is dat hij daar ook met andere kinderen kan spelen, thuis is hij ook maar alleen. Daarnaast leert hij er ook Afrikaans en Engels (het is een tweetalig kinderdagverblijf).

De eerste dagen had hij erg veel moeite om afscheid te nemen, maar inmiddels vermaakt hij zich prima en gaat afscheid nemen ook beter. Hij maakt natuurlijk ook veel mee met al die verhuizingen en een vreemde taal.

Nu de verhuizing achter de rug is ben ik ook aan het netwerken. We hebben enkele afspraken bij NGO’s (organisaties met vrijwilligerswerk, in arme gebieden). Daarnaast heb ik volgende week een kennismakingsgesprek bij de Nederlandse school hier in Kaapstad. Verder hebben we bij dit huis een flatlet, dat is een aparte kamer met badkamer en eigen ingang. Als er geen familie of vrienden op bezoek zijn wil ik de kamer gaan verhuren als B&B. Ik heb verder nog het plan om mijn Engels wat te gaan bijspijkeren, een schildercursus te volgen, een groentetuin aan te leggen, mijn Afrikaanse kookkunsten te gaan uitbreiden… Genoeg ideeën dus, voorlopig vermaak ik me wel hier! We vinden het belangrijk Gods leiding ook hierin te vragen en geloven dat Hij uiteindelijk zal laten zien hoe ik mijn leven hier verder invulling kan geven.

Vandaag ben ik een ochtend bij Beautiful Gate geweest, de organisatie waar ik 5 jaar geleden een jaar werkte als onder andere kleuterjuf. Ik ontmoette er oude bekenden, heerlijk om weer wat herinneringen op te halen. Een van de oude bekenden was ‘tata Solomon’ een van de childcareworkers woonachtig in de township. In dat jaar leerde ik hem om te gaan met de computer, internet en word. Vandaag vertelde hij me hoe dankbaar hij is dat hij dat kon leren, inmiddels is er een heel computerlokaal waar hij de verworven kennis weer doorgeeft aan mensen uit de township. Een bemoediging voor mij om te zien hoe hij zich heeft ontwikkeld en weer tot zegen kan zijn voor anderen (dit had ik echt niet verwacht, was een complete verrassing voor me)

Natuurlijk mis ik Nederland ook bij tijd en wijle, vooral als ik hoor van de afgelopen weken waarin jullie konden schaatsen. Ik had graag de schaatsen ondergebonden en een lekker tochtje gemaakt op het Eemmeer. In de container zaten nog wat pakken hagelslag, schuddebuikjes en pindakaas. Als ik Nederland mis doe ik dat gewoon op brood en voel ik me weer helemaal thuis.

Een ritje naar de supermarkt is hier een hele ervaring. De eerste keer was ik zo’n 1,5 uur in de supermarkt. Er zijn zóveel producten, een hele onderneming om uit 25 soorten ketchup de juiste fles te kiezen… Ik ben een echte Hollander en behoorlijk prijsbewust, dus de 2e keer ben ik maar alleen gegaan om Jan niet teveel te vermoeien…

Nog een laatste opmerking is dat ons postadres niet is veranderd, wel ons vaste telefoonnummer: 0027218519005
Mobiel Jan: 0027716839796
Mobiel Caroline: 0027790287230

Een hartelijke groet van ons!
Zie bijlage voor wat foto’s.

  • 31 Januari 2013 - 15:27

    Sjaak,Wilma En Whitney:

    Lieve Jan, Caroline en Justin.
    Wat fijn om te lezen dat het daar goed met jullie en met Justin. En wat een mooi huis hebben jullie zeg heerlijk hoor ik zwijmelde al helemaal weg haha.
    Fijn dat jullie ook een kerk hebben gevonden daar.
    Ik vond het leuk om jullie 's verhaal gelezen en de foto's te bekijken.
    Heel veel groetjes vanuit spiekendaarp haha.
    Groetjes Sjaak,Wilma en whitney

  • 31 Januari 2013 - 15:53

    Samuel & Ximena:

    goed van de week te skypen, sorry dat ik gauw weg moest... maar we skypen gauw weer. volgens mij is het mobiele nummer van Jan niet helemaal compleet en mis je 1 nummer... Het is het enige nummer dat 1 nummer te weinig heeft....

  • 31 Januari 2013 - 17:40

    Johan, Nicole, Thimo En Robin.:

    Hoi,

    Wat heerlijk, jullie huis eindelijk eigen kunnen maken. Wat goed om te netwerken en kijken hoe het is met degene die daar toen achter bleven.
    Voor Justin zal het zeker goed en leuk zijn om vriendjes te kunnen maken, en onder andere kinderen zal hij de taal makkelijker eigen maken, kan hij straks mama bijspijkeren hihihi.
    Hier gaat alles goed, maar je word wel gemist.
    Groetjes van Johan, Nicole en Thimo.

    Hoi juf,

    Heel leuk, trouwens hoe oud is Justin? en is het daar leuk? Hoe oud is Jan?
    Ben je blij met je nieuwe huis?
    Ik mis je wel in de klas.
    Mijn e-mail is r.spil@ziggo.nl

    Groetjes Robin!!!!

  • 31 Januari 2013 - 19:09

    Jan En Caroline Brak:

    Hallo allemaal,
    Thnx Samuel, het nummer van Jan mist idd een cijfer, hieronder het juiste nummer:
    0027716839796
    groet van ons 3-en

  • 31 Januari 2013 - 19:16

    Ja Iro:

    Hej friends, Goed om te horen dat jullie aan het settelen zijn en inmiddels de container is aangekomen en uitgepakt. Goeds zegen bij het zoeken naar zijn plan en welke wegen jullie mogen bewandelen!

  • 31 Januari 2013 - 20:52

    Bert Meijer:

    Wat een geweldig huis. De temperatuur daar ook een stuk beter dan in Nederland. Ik zwem liever, dan dat ik schaats!
    Wat de omgeving betreft, lijkt het me niet zo moeilijk om Nederland te vergeten, maar er is natuurlijk meer!
    Groet,
    Bert Meijer

  • 31 Januari 2013 - 22:51

    Danielle:

    Hey Jan en Caroline!

    Wat een avonturen... fijn te lezen dat het goed gaat en dat er veel ideeën etc. zijn. Heel goed! Ben benieuwd wat God allemaal "in petto" heeft...

    Geniet lekker daar, groetjes aan Jan!

    X Daniëlle

  • 31 Januari 2013 - 23:18

    Machteld:

    Ha Caro en Jan,
    Wat mooi om te lezen dat jullie het alle drie goed maken in Afrika!
    Geweldig dat Justin ook weer zijn leventje zo gaat oppakken met nieuwe vriendjes maken en een andere taal erbij leren. Dan kan hij zijn opa en oma ook `echt` leren verstaan :)
    Mooi om nu terug te zien wat je inzet bij Beautyful Gate waard is geweest. Je hebt 1 jongen iets geleerd en hij gaat weer met een groep aan de slag... geweldig!
    Fijn dat het allemaal zo voorspoedig gaat!Volgens mij heb je al veel plaatsen waar je aan de slag kunt... nu nog afwachten welke richting het gaat worden!
    Hoe maakt Jan het in zijn nieuwe functie?

    Liefs Machteld

  • 01 Februari 2013 - 08:14

    Cobie Erkelens :

    Lieve Jan en Caroline en Justin,

    Goed om te lezen dat alles weer op zijn pootjes staat in jullie nieuwe onderkomen, ik zou wel even mijn neus om de hoek willen steken, just to say Hi.
    We hopen dat jullie een fijne tijd gaan krijgen, waarin veel meer dingen duidelijk worden.
    Hoe alles moet en welke keuzes jullie kunnen maken.

    Ik schrijf binnenkort wel wat uitgebreider,

    Een hartelijke groet,

    John en cobie

  • 01 Februari 2013 - 09:00

    Eunice:

    Superleuk om jullie vorderingen te lezen allemaal. Wat een geweldig plekje hebben jullie! X

  • 01 Februari 2013 - 14:08

    Elza&Evert En Eliza:

    Lieve Caroline & Jan en Justin,
    Wow wat was dat gisterenavond leuk,gezelli dat je via skypen live even aanwezig was bij de kleine groep.
    Wat fijn en goed om te lezen en natuurlijk te zien dat jullie je plekje steeds meer gaan vinden in Zuid-afrika.En wat goed van je Caroline om contacten te leggen met de mensen.
    We bidden voor jullie dat jullie ook een plekje mogen gaan vinden in een kerkelijke gemeente..
    Dit was even een kort berichtje van ons uit het koude en weer natte Nederland..Volgende keer weer meer..
    lieve groet van Elza&en Evert en een knuffel van Eliza

  • 18 Februari 2013 - 13:41

    Mirjam Gosseling - Boers:

    Lieve Caroline,
    Wat ontzettend leuk om je blog te lezen. Ben je gewoon naar Z-Africa verhuisd!! Met man en zoonlief. Ik denk dat ik het een keer via facebook las en zo hierop uitkwam. Eind maart vertrekt er een team jullie kant op. Een van de leiders, vrienden van ons, gaan voor het eerst met hun zoontje een reis leiden. Hij is dan bijna 1. Nu zou ik het leuk vinden jullie even te connecten. Jij als moeder daar en bekende met DTS, ik zag hier een link.
    Niet zo zeer gelijk voor het team, maar meer als leuk voor dit gezin. Weet natuurlijk helemaal niet of je hier zin in hebt en lijkt me handig om dit via gewone mail verder te overleggen.
    Kijk maar. Jullie transition periode is nog in volle gang dus voel je tot niets verplicht. Ben echt onder de indruk van je. ALs ik deze blog lees herken ik je nog in duizenden... Lekker actief enzo. Zo leuk. Hier gaat alles goed. Wij werken nog steeds bij Hbeek. Inmiddels ben ik alweer 24 weken zwanger van onze tweede. Een zeer beroerde 1e semester gehad maar gelukkig nu meer genieten.
    Het gaat jullie goed!! Liefs en Zegen, Mirjam

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Somerset West

Jan en Caroline

Actief sinds 16 Okt. 2012
Verslag gelezen: 1200
Totaal aantal bezoekers 50095

Voorgaande reizen:

20 December 2012 - 30 November -0001

Kaapstad

Landen bezocht: